Hittebestendige noodlesalade

We hebben de laatste jaren steeds vaker te maken met weerrecords en breken er elk jaar wel een paar. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de opwarming van de aarde en dat is (wat die idioot in Amerika ook mag beweren) een bijzonder slechte zaak. Het staat buiten kijf dat we alles moeten doen wat in ons vermogen ligt om de schade te beperken. Maar daar ga ik het hier niet over hebben. Waar ik het wel over wil hebben is de mate waarin het weer er hier in ons kikkerlandje iedere keer in slaagt om het hele openbare leven te ontregelen. Verbazingwekkend! Ik zit terwijl ik dit schrijf met n schuin oog naar het Journaal te kijken en hoor daar de weerman beweren dat het in 20 jaar niet zo droog is geweest. Bingo, we hebben er weer een!  Prompt rijden de treinen met vertraging, smelt het asfalt, gaan er overal alarmbellen rinkelen en klaagt iedereen steen en been. Ikke niet! Ik vind het heerlijk! Zodra het kwik in Nederland begint te stijgen, ben ik helemaal in mijn element. Niet dat ik het niet warm heb, hoor, maar ik pas me gewoon aan. Ik ga over in een lagere versnelling, drink nog een litertje water extra, hou gewoon het hoofd koel en geniet! En ik eet hittebestendig voedsel, zoals onderstaande salade. Met flink wat pepers want daar ga je van zweten en van zweten koel je af. Daar weten ze in Azië alles van. Noodlesalade dus en daar kun je eigenlijk zo’n beetje alles doorheen gooien wat je lekker vindt in een salade. Een goede manier dus ook om de groentela van je koelkast weer eens op te ruimen. 
Wat heb je nodig (voor 4 personen):

  • 1 pakje rijstnoodles (100 gram)
  • Een schijf watermoeloen in blokjes (mango is ook lekker!)
  • 100 gram taugeh
  • 2 lente-uitjes
  • Geraspte wortel
  • Een halve komkommer in dunne plakjes
  • Een puntpaprika in dunne reepjes
  • Sla (ik gebruikte een handvol rucola en een kropje little gem)
  • 250 gram steak (of grote garnalen, een stuk vis of tahoe)
  • Een paar radijsjes in dunne plakjes
  • 1 avocado in blokjes
  • Een flinke handvol fijngehakte koriander
  • Een handje fijngehakte munt
  • Geroosterde sesamzaadjes
  • Een handje cashewnoten (pinda’s kan ook)

(Of sperzieboontjes, alfalfa, courgette, groene asperges, doperwtjes, sojaboontjes, rode ui, rettich, snijboontjes, mais, spinazie……., bijna alles kan in deze salade!)

Voor de dressing:

  • 1 tomaat
  • 1 el sesamolie
  • 1 tl geraspte verse gember
  • Sap van 1/2-1 limoen
  • 1 tl honing
  • 1-2 rode pepers (eventueel ontdaan van zaadjes wanneer je het minder spicy wilt)

Kook de noodles volgens de aanwijzing op de verpakking en laat uitlekken. Snijd of schaaf alle groenten en meng ze samen met de sla, verse kruiden en de fijngesneden watermeloen door de noodles. Grill de steak (of garnalen, vis of tahoe) kort en laat even rusten. Rooster de nootjes en sesamzaadjes in een droge koekenpan tot ze geuren en hak ze fijn. Snijd de steak in plakjes en verdeel ze over de salade. Bestrooi met de geroosterde en fijngehakte nootjes.

Maak een dressing door de tomaat te raspen op een fijne rasp. Ik weet dat het gek klinkt, maar het werkt echt! De sappen vormen de basis voor de dressing en de schil gooi je gewoon weg. Rasp de gember, snijd de peper(s) fijn en meng ze samen met een eetlepel sesamolie, het sap van de limoen en een theelepel honing door het tomatensap. Serveer het bij de slade zodat iedereen het naar smaak kan toevoegen. Laat die tropische temperaturen maar komen! 

Leave a Reply

