Thaise broccolirijst met rundvlees en groente

image

Ik ben dol op de Italiaanse keuken en mag ook graag aanschuiven aan een tafel vol heerlijke Spaanse tapas, delicate Japanse hapjes of aan een goede Indonesische rijsttafel. Maar mijn favoriete keuken is al sinds jaar en dag de Thaise. Zelfs na wekenlange trektochten door Thailand in mijn jonge jaren, was het eerste waar ik naar verlangde bij thuiskomst niet de geijkte volkorenboterham met kaas maar een overheerlijke groene curry. De Thaise keuken verveelt namelijk nooit! De verklaring die ik daarvoor heb bedacht is dat alles maar dan ook echt alles wat op je bord komt kakelvers is. Geen sufgekookte gerechten of dichtgekruide prutjes maar knapperig verse groenten en heel veel verse kruiden. Alles wordt a la minute bereid en direct geserveerd met een dampende kom geurige jasmijnrijst. En daar zit op dit moment dus het probleem. Want witte rijst staat momenteel hoog op de lijst van te vermijden voedingsmiddelen. Gelukkig heb ik inmiddels een meer dan smakelijk alternatief gevonden: broccolirijst gemengd met ‘7 soorten granen en zaden’ van de Albert Heijn. Ik had niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen maar het zit kant en klaar in een zakje en is wat mij betreft reden om mijn diepgeworteld wantrouwen jegens pakjes en zakjes voor één keer overboord te zetten. Vandaag eten we hem met roergebakken paksoi met gember en knoflook, zoete puntpaprika’s en groene asperges in oestersaus en met 5-kruidenpoeder op smaak gebrachte gegrilde bavette. Dat laatste is dan misschien niet zo Thais maar toevallig wel erg lekker! Bijkomend voordeel is dat alles in pakweg 15 minuten op tafel kan staan.

Wat heb je nodig (voor 2-3 personen):

  • 400 gram broccolirijst (uit het koelschap van de AH of zelf geraspt)
  • 7 soorten granen en zaden (zakje a 250 gram, in het rijstschap bij de AH)
  • 4 tenen knoflook, fijngehakt
  • 2 rode uien
  • 2 puntpaprika’s
  • bosje groene asperges
  • oestersaus
  • 1 tl maizena
  • 1 stronk paksoi
  • een stuk verse gember, fijngesneden of geraspt
  • vissaus
  • 200-300 gram bavette (uiteraard kunnen vegetariërs dit vervangen door iets anders hoewel ik dan het 5-kruiden poeder zou weglaten)
  • 5-kruidenpoeder
  • zout
  • olie
  • Een handvol verse koriander, fijngesneden
  • optioneel: een rode peper, fijngesneden (eventueel zaadjes verwijderen als je het wat minder pittig wilt)

Smeer wat olie op de bavette en bestrooi hem royaal met het 5 kruidenpoeder. Verhit een grillpan goed voor en grill de bavette tot hij mooi gestreept is maar nog wel vrij rauw aan de binnenkant. Haal hem uit de pan, bestrooi hem met wat zout en laat het vlees rusten op een bord onder wat aluminiumfolie.

Snijd alle groente in grove stukken, doe wat olie in een wok en fruit een derde deel van de knoflook met de ui kort aan.  Voeg de asperges toe en roerbak deze een aantal minuten maar zorg dat ze niet te gaar worden. Voeg als laatste de paprika toe (deze moet bijna rauw blijven). Giet er 1-2 eetlepels oestersaus bij en bind de saus met een papje van de maizena en een klein beetje water, maal er wat peper overheen en zet het vuur uit.

Bak in een andere pan een derde deel van de knoflook en de helft van de gember in een scheutje olie en voeg eerst de fijngesneden stelen van de paksoi toe, roerbak een minuutje en voeg daarna de fijngesneden bladeren toe. Dit heeft echt maar kort nodig. Breng op smaak met een scheutje vissaus.

Roerbak als laatste de broccolirijst en de 7 granen en zaden in een beetje olie met de laatste knoflook en gember en eventueel een fijngesneden pepertje voor degenen onder ons die het graag pittig hebben (ik!). Ook dit duurt maar een paar minuten. Breng verder op smaak met een scheut oestersaus of wat vissaus en als allerlaatste een flinke handvol fijngesneden koriander. Snijd de bavette in plakjes en leg die op de ‘rijst’ met de groenten in oestersaus en de paksoi er naast. Net als in Thailand kun je er voor de die-hard chili fans nog een klein schaaltje met wat fijngesneden pepertjes, een scheutje limoensap en wat vissaus (Prik Nam Pla) bij serveren. Sunshine on a plate!

PS ik realiseer me dat ik wel erg veel reclame maak voor de AH. Dit komt niet omdat toevallig allebei mijn kinderen bij de Albert Heijn werken en ook niet omdat we een handjevol AH aandelen bezitten maar berust gewoon op toeval. En op de nabijheid van de AH. Ik krijg dus geen geld om reclame te maken maar sta een woordvoerder van de AH graag te woord indien deze dergelijke opties zou willen bespreken!

 

2 thoughts on “Thaise broccolirijst met rundvlees en groente

Leave a Reply

