Courgettespaghetti met warmgerookte zalm en wodka

28 pakjes boter, dat is de stand op dit moment. Het afvallen gaat dus niet razendsnel maar vordert gestaag. En, wat veel belangrijker is: ik heb nog geen moment hoeven afzien, ben niet chagrijnig of zielig en hou dit nog prima een paar weken vol tot mijn streefgewicht is bereikt. Zojuist ben ik voor het eerst sinds ik aan dit avontuur ben begonnen weer eens gaan shoppen en wat een onverwachts genoegen was dat! Heb ik eerder in mijn blogberichten wel eens melding gemaakt van de frustrerende ervaring die winkelen meestal voor mij is, dit keer was het een openbaring. Voor het eerst in ik weet niet hoe veel tijd heb ik mezelf in een maatje 36 kunnen hijsen en zag ik in de spiegel een lijf dat ik weer enigzins herkende en waar ik me een stuk blijer mee voel. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het maatje 36 toch heb omgewisseld voor een iets comfortabeler maatje 38 maar ik paste er in en de rok ging echt helemaal dicht! Dit alles riep de vraag op waarom ik het in godsnaam zo ver heb laten komen. Waarom heb ik mezelf al die jaren vol frustratie en ergernis aangedaan terwijl het eigenlijk zo simpel is om er iets aan te doen en zoveel voldoening geeft als je ziet wat een klein beetje inspanning je oplevert? Echt stom! Ik beloof jullie en mezelf hierbij dan ook plechtig dat ik het niet nog een keer zo ver ga laten komen!  Mochten jullie ergens in de komende jaren onverhoopt toch weer wat pakjes boter op mijn lijf signaleren, aarzel dan niet om me dit blogbericht onder mijn neus te duwen en herinner me er aan dat dat tevreden stemmende spiegelbeeld binnen een paar weken weer realiteit kan zijn!

Zo, en dan nu weer een recept want we eten natuurlijk nog steeds lekker en jullie zijn vast meer geinteresseerd in een lekker recept dan in mijn spiegelbeeld. Courgettespaghetti met warmgerookte zalm en wodka dit keer en gegrilde groene asperges voor er bij.

Wat heb je nodig  (voor 2 personen):

  • 400 gram courgettespaghetti
  • 1 blik tomatenblokjes
  • Wodka
  • 1 ui
  • 2 tenen knoflook
  • 1 bakje creme fraiche (light)
  • 150 gram warmgerookte zalm
  • 1/2-1 bouillonblokje (kip of groente)
  • 300 gram groene asperges
  • Olijfolie
  • Gerookt paprikapoeder
  • Versgemalen peper
  • Grof zeezout

Breek de onderste stukjes van de asperges af, besprenkel ze met een beetje olijfolie en grill ze in een goed voorverwarmde grillpan tot ze mooie streepjes hebben en beetgaar zijn. Strooi er wat versgemalen peper en grof zeezout overheen.

Snipper de ui en bak die samen met de fijngesneden tenen knoflook in wat olijfolie glazig. Voeg er 1 a 2 eetlepels wodka aan toe en laat dit inkoken. Voeg, als de wodka bijna is verdampt, een halve theelepel gerookt paprikapoeder, het blik tomatenblokjes en een half bouillonblokje toe en als laatste de creme fraiche, warmgerookte zalm (ik wrijf de stukken altijd een beetje kapot tussen mijn vingers) en wat versgemalen peper. Proef of er nog extra kruiden nodig zijn en voeg indien gewenst nog wat zout, bouillonpoeder of extra peper toe. Als allerlaatste bak/kook je kort de courgettespaghetti mee. Dit heeft niet veel langer dan een minuut of twee nodig. Eet smakelijk!

2 thoughts on “Courgettespaghetti met warmgerookte zalm en wodka

Leave a Reply

